Tuesday, April 8, 2014

Rawatan Islam siri 5

Fasal 5: Beberapa Pintu Masuk Syaitan Untuk Merosakkan Hati

Kepentingan Hati
Ibnu Qayyim ra berkata, hati adalah umpama pemimpin bala tenteranya. Mengenai hati ini ada ditegaskan dalam maksud sebuah Hadith yang berbunyi;
“Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging bila baik nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan bila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah! iaitulah Qalbu (hati).” (HR Bukhari dan Muslim)



Hati yang tidak bermujahadah, ertinya hati itu beku dan kotor. Hati yang kotor dan beku menyebabkan seseorang itu tidak ingin melakukan kebaikan, malah ia sentiasa melakukan perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam. Perkara ini dijelaskan dalam hadis Rasulullah SAW bermaksud: “Huzaifah berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: Fitnah akan melekat di hati manusia bagaikan tikar yang dianyam secara tegak-menegak antara satu sama lain. Mana-mana hati yang dihinggapi oleh fitnah, nescaya akan terlekat padanya bintik-bintik hitam.
“Begitu juga dengan hati yang tidak dihinggapinya, akan terlekat padanya bintik-bintik putih sehinggalah hati itu terbahagi kepada dua.
“Sebahagiannya menjadi putih bagaikan batu licin yang tidak lagi terkena bahaya fitnah, selama langit dan bumi masih ada, manakala sebahagian yang lain menjadi hitam keabu-abuan seperti bekas tembaga yang berkarat, tidak menyuruh kebaikan dan tidak pula melarang kemungkaran, segala-galanya adalah mengikut keinginan.” (Riwayat al-Bukhari di dalam Kitab Iman, Hadis No. 207)

Bentuk Bisikan (Godaan Was-was)
Ibnu Qayyim ra berkata, was was ialah suatu pergerakan atau suara halus yang tidak dapat dirasa dan tersembunyi sifatnya.
Salah satu bentuk tipu daya syaitan yang lazim menimpa orang-orang jahil adalah meniupkan keragu-raguan atau was was dalam masalah bersuci dan solat, dimulai ketika hendak berniat. Sampai-sampai membuat mereka merasa tertawan dan terbelenggu, membuat mereka menyimpang dari sunnah Rasulullah. Sebahagian mereka menganggap bahawa apa yang telah diterangkan oleh sunnah itu tidak cukup sebelum ditambah dengan yang lain.

Bagaimana Syaitan Dapat Membolos Masuk Ke Dalam Jasad Seseorang
Sesungguhnya hati itu perisai, setiap perisai ada pagar dan di dalamnya terdapat tingkap kecil. Pemiliknya ialah akal. Di pinggi tingkap itu terdapat sekumpulan musuh yang terdiri dari hawa nafsu dan syaitan yang sentiasa ingin masuk. Peperangan akan tercetus bila-bila masa sahaja.
Rahsia utama syaitan menguasai kita ialah apabila mereka lemas dan jahil terhadap agama, kuat hawa nafsu dan lalai. Hanya perisai keimanan tidak akan tewas.

Beberapa Martabat Penyesatan
- Martabat Pertama: Kufur dan Syirik
- Martabat Kedua: Bidaah
- Martabat Ketiga: Perbuatan Dosa Besar
- Martabat Keempat: Melakukan dsa-dosa kecil secara berterusan
- Martabat Kelima: Mengerjakan perkara mubah (harus) sahaja contohnya hidup untuk makan, kerja dan lain-lain.
- Martabat keenam: Menyibukkan diri dengan amalan yang kurang afdal

Cara-cara Syaitan Menyesatkan Manusia
- Pertama: Menghias hal-hal kebatilan sebagai suatu kemuliaan.
قَالَرَبِّ بِمَآأَغْوَيْتَنِيلأُزَيِّنَنَّلَهُمْ فِيالأَرْضِوَلأُغْوِيَنَّهُمْأَجْمَعِينَ
Iblis berkata: `Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya (Al-Hijr: 39)

-Kedua: Menamakan perkara kemaksiatan dengan nama-nama yang menggemarkan hati
فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَى
Tetapi syaitan telah berbisik kepadanya, dengan berkata, "Wahai Adam, biarkanlah aku tunjukkan kepadamu sebuah pokok yang dapat memberikan kerajaan yang berkekalan dan yang tidak ada akhirnya." (Thoha: 120)

- Ketiga: Menamakan perkara ketaatan dengan nama penyisihan
قَالُوا إِنْ هَذَانِ لَسَاحِرَانِ يُرِيدَانِ أَنْ يُخْرِجَاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِمَا وَيَذْهَبَا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلَى
Mereka berkata: "Sesungguhnya dua orang ini adalah benar-benar ahli sihir yang hendak mengusir kamu dari negeri kamu dengan sihirnya dan hendak melenyapkan kedudukan kamu yang utama (Thoha: 63)

أَوْ يُلْقَى إِلَيْهِ كَنْزٌ أَوْ تَكُونُ لَهُ جَنَّةٌ يَأْكُلُ مِنْهَا وَقَالَ الظَّالِمُونَ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَسْحُورًا
atau (mengapa tidak) diturunkan kepadanya perbendaharaan, atau (mengapa tidak) ada kebun baginya, yang dia dapat makan dari (hasil)nya?" Dan orang-orang yang zalim itu berkata: "Kamu sekalian tidak lain hanyalah mengikuti seorang lelaki yang kena sihir". (Al-Firqan: 8)

- Keempat: Pembolosan masuk ke dalam jiwa manusia paling digemari
Contohnya berjumpa tukang tenung, merancang projek jahat dan lain-lain.

- Kelima: Mengadakan kronologi penyesatan
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Barangsiapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya syaitan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan yang mungkar. Sekiranya tidaklah karena kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu sekalian, niscaya tidak seorangpun dari kamu bersih (dari perbuatan-perbuatan keji dan mungkar itu) selama-lamanya, tetapi Allah membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:21)

كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ
(Bujukan orang-orang munafik itu adalah) seperti (bujukan) shaitan ketika dia berkata kepada manusia: "Kafirlah kamu", maka tatkala manusia itu telah kafir, maka ia berkata: "Sesungguhnya aku berlepas diri dari kamu, karena sesungguhnya aku takut kepada Allah, Rabb semesta Alam". (Al-Hasyr: 16)

- Keenam: Memesongkan manusia dari kebenaran
Imam Ahmad dan an Nasaie meriwayatkan sebuah hadis dari Saburah ibnu Abi al Fakah bahawa Rasulullah bersabda:
“Sesungguhnya syaitan menghalang manusia dengan caranya. Dia menghalang manusia dengan cara islam, Maka kata syaitan: Adakah kamu ingin mejadi islam sedangkan kamu meninggalkan agama kamu dan agama nenek moyang kamu? Lalu manusia itu tidak mengendahkannya dan menjadi islam, Nabi bersabda: kemudian syaitan menghalang manusia melalui cara hijrah, maka tanya syaitan: Apakah engkau mahu berhijrah dan meninggalkan bumi dan langit kamu?Dan sesungguhnya orang yang berhijrah itu seperti kuda yang diikat dengan tali untuk menjagnya, lalu manusia mengabaikannya dan berhijrah. Kemudian syaitan menghalang manusia dengan cara jihad, jihad hawa nafsu dan harta, lalu syaitan bertanya: Apakah kamu akan berjihad kemudian kamu membunuh dan selepas itu berkahwin dengan wanita, dan kemudiannya membahagi harta??Sabda rasul s.a.w; manusia juga tidak mengikutinya dan berjihad.
Sabda rasulullah s.a.w: Maka sesiapa di antara mereka yang melakukan itu semua dan kemudiannya mati, Adalah Allah s.w.t berhak memasukkannya ke dalam syurga, dan sekiranya dia dibunuh, Allah s.w.t berhak memasukkanya ke dalam syurga, dan sekiranya dia tenggelam, maka Allah s.w.t memasukkannya ke dalam syurga, ataupun tunggangannya mematahkannya_mencampakkannya lalu mematahkan lehernya_adalah Allah s.w.t berhak memasukkannya ke dalam syurga”. (Al-Hafiz al-Iraqi)

- Ketujuh: Menzahirkan nasihat baik terhadap manusia
وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ
Dan dia (syaitan) bersumpah kepada keduanya. "Sesungguhnya saya adalah termasuk orang yang memberi nasihat kepada kamu berdua", (Al-A'raaf:21)

- Kelapan: Menyuruh meminta khidmat bantuan syaitan-syaitan dari kalangan manusia
وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ
Dan janganlah kamu memakan binatang-binatang yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya. Sesungguhnya perbuatan yang semacam itu adalah suatu kefasikan. Sesungguhnya syaitan itu membisikkan kepada kawan-kawannya agar mereka membantah kamu; dan jika kamu menuruti mereka, sesungguhnya kamu tentulah menjadi orang-orang yang musyrik. (Al-An'aam: 121)

Beberapa Pintu Masuk Syaitan
- Pertama: Kejahilan
اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ أُولَئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ
Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingat Allah; mereka itulah golongan syaitan. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya golongan syaitan itulah golongan yang merugi. (Mujadilah: 19)

- Kedua: Kemarahan
Abu Hurairah ra berkata, seorang lelaki datang kepada Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam dan meminta wasiat (nasihat) daripada Baginda. Lalu Baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam bersabda:
“Janganlah kamu marah! (Baginda mengulangnya beberapa kali dengan pesan yang sama: Janganlah kamu marah! Janganlah kamu marah! Janganlah kamu marah!” (Hadith riwayat al-Bukhari)

Cara-cara meredakan kemarahan
Pertama: Cepat-cepat beristi'azah (ta'awuz)
Kedua: Ingat pahala bersabar
Ketiga: Berdiam diri
Keempat: berfikiran keburukan kemarahan itu
Kelima: Dusuk atau baring
Keenam: Ingatkan ganjaran pahala bermaafan
Ketujuh: Mengelakkan diri dari sifat cela, hina, tuduh, laknat dan cerca

- Ketiga: Cintakan Dunia
\اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu. (Al-Hadid:20)

- Keempat: Angan-angan Tinggi
Abdullah ibnu Umar berkata, Rasulullah bersabda:
janganlah dirimu di dunia ini seperti anak dagang atau unta yang sesat.
Kemudian beliau melanjutkan lagi, kiranya kau berada di waktu petang, janganlah kau menunggu ketibaan pagi dan jika kamu berada di waktu pagi, janganlah kamu menunggu ketibaan petang. Pergunakanlah kesempatan sihatmu untuk sakitmu dan kehidupanmu untuk kemayianmu (HR Bukhari)

- Kelima: Tamak Haloba
Dari Ka'ab ibnu Iyaadh katanya, aku pernah mendengar Rasulullah bersabda sesungguhnya tiap-tiap umat itu ada fitnahnya dan fitnah bagi umatku ialah masalah ekonomi (harta-benda) (HR At-Tirmidzi)

- Keenam: Bakhil (Kedekut)
الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
Syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir); sedang Allah menjadikan untukmu ampunan daripada-Nya dan kurnia. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengatahui. (Al-Baqarah: 268)

- Ketujuh: Takabbur (Sombong)
Rasulullah bersabda, "Dianggap sebagai takbur itu ialah menolak apa yang benar dan mengganggap hina kepada orang lain". (HR. Muslim).

Bersabda Rasulullah saw kepada sahabatnya, Abu Dzar : "Takbur itu meninggalkan kebenaran dan engkau mengambil selain kebenaran. Engkau melihat orang lain dengan pandangan bahawa kehormatannya tidak sama dengan kehormatanmu, darahnya tidak sama dengan darahmu". 

Rasulullah saw bertanya kepada sekumpulan Sahabat, "Tahukah kamu, orang gila yang sebenar-benarnya?" Para Sahabat menjawab, "Tidak tahu, ya Rasulullah". Lalu Rasulullah menjelaskan, "Orang gila ialah orang yang berjalan dengan takbur, memandang rendah kepada orang lain, membusungkan dada, mengharapkan syurga sambil membuat maksiat dan kejahatannya membuat orang tidak aman dan kebaikanya tidak pernah diharapkan. Itulah orang gila yang sebenarnya".

Sifat yang dimurkai dan dibenci oleh Allah Taala, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang membesarkan dirinya (takbur). (QS 16:23) Diriwayatkan : Nabi Musa a.s telah bertanya kepada Allah, "Hai, Tuhanku. Siapakah di antara makhluk-Mu yang paling Engkau murkai?". Allah Taala berfirman, mafhumnya: Orang takbur hatinya, kasar lidahnya, terkelip-kelip matanya, bakhil tangannya dan jahat perangainya"

- Kelapan Gemar Mendapat Pujian
احثوا التراب في وجوه المداحين
Ertinya: Taburkan tanah-tanah atas muka orang yang asyik memuji (HR Abu Daud, no 4170)

ن كان أحدكم مادحًا أخاه لا محالة فليقُل: أحْسَب كذا وكذا إن كان يَرى أنه كذلك، وحَسِيبُه الله، ولا يُزكِّي عَلَى الله أحدًا
Ertinya : Sekiranya ada dari kalangan kamu ingin tidak dapat untuk mengelak dari perlu memuji saudaranya, maka katakanlah : "Aku rasa akan dikira amalan sekian sekian yang dilakukannya..dan Allah akan mengiranya, dan tiadalah seorang pun yang boleh dipuji (secara pasti) kecuali Allah ( Riwayat Al-Bukhari, no 2519, 2/946)

- Kesembilan: Riya' (Suka Menunjuk-nunjuk)
Dan dari Ibnu Mas’ud dari Nabi S.a.w, baginda bersabda, “Tidak akan masuk syurga barangsiapa yang di dalam hatinya terdapat kesombongan sebesar biji zarah (atom) sekalipun.” Hadith Riwayat Muslim

Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah berkata, seseorang yang melakukan riya’ pada hakikatnya ia tidak melakukan firman Allah (Hanya kepadaMu aku menyembah) dan orang yang bersikap ujub (bangga pada diri sendiri) pada hakikatnya ia tidak melakukan firman Allah (Hanya kepadaMu kami mohon pertolongan) . Dan barangsiapa yang melakukan firman Allah (Hanya kepadamu kami menyembah) maka ia telah keluar dari sikap riya’, dan barangsiapa yang melaksanakan firman Allah (Hanya kepadaMu kami mohon pertolongan) maka ia telah keluar dari sikap ujub. (Majmu’ Al Fatawa 10/277)

Dan Ibnul Qayyim pula berkata, “Sesungguhnya hati manusia dihadapi oleh dua macam penyakit yang amat besar jika orang itu tidak menyedari adanya kedua penyakit itu akan melemparkan dirinya ke dalam kehancuran dan itu adalah pasti, kedua penyakit itu adalah riya’ dan takabbur. Maka ubat kepada riyak ialah (Hanya kepadaMu kami menyembah) dan ubat dari penyakit takabbur ialah (Hanya kepadaMu kami memohon pertolongan)”. (Madarijus Salikin 1/54)

Riya' Dan Ganjarannya - Terbatal semua pahala keseluruhannya

- Kesepuluh: Ujub (Berbangga)
Orang yang terkena penyakit ujub akan memandang remeh dosa-dosa yang dilakukannya dan menganggapnya bagai angin lalu. Nabi saw telah mengkhabarkan kepada kita dalam sebuah hadits: “Orang yang jahat akan melihat dosa-dosanya seperti lalat yang hinggap di hidungnya, dengan santai dapat diusirnya hanya dengan mengibaskan tangan. Adapun seorang mukmin melihat dosa-dosanya bagaikan duduk di bawah kaki gunung yang siap menimpanya.” (HR. Al-Bukhari)

Bisyr Al-Hafi mendefenisikan ujub sebagai berikut: “Iaitu menganggap hanya amalanmu saja yang banyak dan memandang remeh amalan orang lain.”

- Kesebelas: Keluh Kesah Dan Resah Gelisah
Firman Allah di dalam Surah Al-Hadid ayat 23 iaitu:
لِكَيْ لَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا ءَاتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri,
Sifat semulajadi manusia ini Allah terangkan secara terperinci dalam surah al-Ma'aarij ayat 19-35

Dari Abu Hurairah r. a katanya: 'Rasulullah s.a.w bersabda: 'Dunia Penjara Bagi Orang Mukmin dan Syurga Bagi Orang Kafir. (HR Muslim dan Tarmidzi)

- Kedua Belas: Mengikut Hawa Nafsu
وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ
..dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat darin jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan (Shaad:26)

أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا
Terangkanlah kepadaku tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya. Maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya? (Al-Furqan: 43)

- Ketiga Belas: Buruk Sangka
Prasangka yang membawa kepada keburukan walaupun pada mulanya ia menyangka atau berniat baik. Misalnya menambah atau mengurangkan sesuatu amal yang tiada hujjahnya dari syara, maka ia diharamkan kerana selain bertentangan dengan syara ia juga adalah bid’ah yang diharamkan. Dalilnya dapat difahami dari firman Allah Azza wa-Jalla:
وَهُمْ يَحْسَبُوْنَ اَنَّهُمْ يُحْسِنُوْنَ صُنْعًا
"Dan mereka mengira (menyangka) bahawa apa yang mereka lakukan adalah baik (kebaikan)". (Al-Kahfi:104)

عَنْ اَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اِيَّاكُمْ وَالظَّنِّ فَاِنَّ الظَّنَّ اَكْذَبُ الْحَدِيْثِ وَلاَ تَجَسَّسُوْا وَلاَ تَحَسَّسُوْا وَلاَ تَنَافَسُوْا وَلاَ تَحَاسَدُوْا وَلاَ تَبَاغَضُوْا وَلاَ تَدَابِرُوْا وَكُوْنُوْا عِبَادَ اللهِ اِخْوَانًا
"Dari Abi Hurairah berkata: Bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Aku peringatkan kamu dari prasangka sesungguhnya prasangka itu adalah bisikan yang paling bohong. Dan janganlah kamu mencari-cari rahsia (kelemahan, ke’aiban dan keburukan saudaranya), janganlah merasa-rasakan (yang bukan-bukan), janganlah kamu melakukan pertengkaran, jangan berhasad (dengki), jangan berbenci-bencian, janganlah membelakangkan (saudaramu seagama). Dan jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara". (HR al-Bukhari)

- Keempatbelas: Memandang Rendah Terhadap Sesama Islam
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. (Al-Hujarat:11)

- Kelima Belas: Memandang Remeh Terhadap Dosa-Dosa
Perkara ini jelas digambarkan melalui hadis Rasulullah yang bermaksud: "Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat maka titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam." (HR Ibnu Majah).

Nabi pernah berkata Aisyah ra bahawasanya: elakkan diri kamu terlibat dosa dosa kecil kerana ianya turut mendapat perhatian Allah (HR An Nasaie, Ibnu Majah dan Ad Daarimiy)

- Keenam Belas: Berasa Damai Terhadap Balasan Azab Allah Yang Tidak Terduga
أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ
Maka apakah mereka merasa aman dari azab Allah (yang tidak terduga-duga)? Tiada yang merasa aman dan azab Allah kecuali orang-orang yang merugi. (Al-A'raaf:99)

- Ketujuh Belas: Berputus Asa Dari Rahmat Allah
قُلْ يَاعِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Az-Zumar: 53)
via- http://ibnnajib.blogspot.com/2010/12/fasal-5-perisai-kebal-untuk-menangkis.html

No comments: