Wednesday, December 28, 2011

اتقان الملك بالتعديل السلك

FASAL 51 ITQANUL MULUK BITTA'DIL LISSULUK

ٍ"Sesungguhnya telah disifatkan dan disebutkan dan ditetapkan selama-lamanya Kerajaan Terengganu ini Kerajaan Islamiyyah Malayuwiyyah ialah yang dikatakan agama negeri dan kerajaan,maka tiadalah boleh sekali-kali sebarang agama lain dijadikan atau disebut Ugama Negeri ,sekalipun banyak bangsa dan agama diamankan dan dibenarkan masuk diam di dalam Negeri dan Jajahan Terengganu"

saya tertarik dengan fasa 51 ini setelah seminggu lebih membuat persiapan menebual para pemimpin gerakan Islam Terengganu berkaitan sambutan 100 tahun memperingati ITQANUL MULUK BITTA'DIL LISSULUK atau Undang-Undang Tubuh Kerajaan Terengganu.Ketika menebual Tuan Guru hj Hadi di kediaman beliau selepas sesi kuliah dhuha ,tuan guru mengulas bahawa 'Perlembagaan Negeri Terengganu ‘Itqan Al-Muluk Bi Ta’Dil As-Suluk’, ini berlaku di zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin (III) yang menunjukkan kepintaran beliau.

“Baginda Sultan mewujudkan Perlembagaan Negeri yang digubal oleh Ulama-ulama dan Pembesar negeri waktu itu. “Itqan Al-Muluk Bi Ta’Dil As-Suluk” itu nama Perlembagan Negeri Terengganu,......



Peranan kita (PAS) yang mencapai kemenangan (pilihan raya) besar tahun 1999. Kita (PAS) meminda Perlembagaan Negeri dengan meletakkan al-Quran, Hadis, Ijma’-ulama’ dan Qias sebagai hukum tertinggi.

“Ini kita (PAS) kembalikan semula kedaulatan Islam sebagaimana yang diasaskan oleh Nabi SAW yang tidak sempat disempurnakan oleh Sultan Zainal Abidin (III). Jadi kita kembalikan semula dan menjadi tanggungjawab kita'


ayuh saudara sekalian,,andaikata mahu mempertahankan undang-undang Allah dilaksanakan kembali di bumi TERENGGANU,pilihlah pemimpin yang beriman dan mahu menegakkan Islam..

No comments: