Tuesday, April 8, 2014

Rawatan Islam siri 1

Fasal Pertama - Kewujudan Makhluk Jin Adalah Benar dan Bukan Dongengan

1. Keimanan kepada perkara ghaib:
"Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tenang sempurnanya(; ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertakwa; Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.
(Al Baqarah: 2)

2. Keterangan dalil al-quran
Dan (ingatkanlah peristiwa) semasa Kami menghalakan satu rombongan jin datang kepadamu (wahai Muhammad) untuk mendengar Al-Quran; setelah mereka menghadiri bacaannya, berkatalah (setengahnya kepada yang lain): Diamlah kamu dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya! Kemudian setelah selesai bacaan itu, kembalilah mereka kepada kaumnya (menyiarkan ajaran Al-Quran itu dengan) memberi peringatan dan amaran.
(Al Ahqaf: 29)

3. Keterangan dari dalil hadis
Sabda Nabi s.a.w.; “Janganlah kamu beristinjak dengan tahi binatang, dan juga dengan tulang kerana ia adalah makanan saudara kamu dari kalangan jin”. (Riwayat Imam at-Tirmizi.)

4. Tidak boleh melihat jin bukanlah dalil makhluk jin tidak wujud
Sifat kejadian makhluk ini tidak dapat dilihat dengan mata kasar dan bukan bermakna ianya tidak ada, mari kita meihat satu contoh seperti aliran elektik tidak kelihaan pada wayar namun apabila disentuh ia akan memberikan reaksi, begitu juga dengan angin, udara, bau-bauan dan sebagainya.

5. Apakah unsur awal penciptaan jin?
Allah S.W.T. menciptakan jin sebelum menciptakan manusia, dengan selisih waktu yang lama bila dikiaskan pada manusia mahupun jin sendiri. Allah S.W.T. berfirman ( maksudnya ) : "Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari tanah liat kering ( yang berasal ) dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Dan Kami telah menciptakan jin, sebelum itu dari api yang sangat panas. ( Surah Al-Hijr: 26-27 ).

"dan dia menciptakan jin dari nyalaan api" (Ar-Rahman:15)

6. Sekiranya makhluk jin dijadikan dari api, bagaimana jin kafir diazabkan dengan api juga?
Telah bersabda Rasullulah SAW
إِنَّ الشَّيْطَانَ يَجْرِي مِنِ ابْنِ آدَمَ مَبْلَغَ الدَّم
"Sesungguhnya syaitan itu (mampu) bergerak (didalam tubuh badan) seseorang manusia (melalui) saluran saluran darah” hadis riwayat Al Bukhari dan Muslim.

dan banyak hadis lain yang membuktikan jin itu telah berubah sifatnya sebagaimana manusia yang dahulu sifat dari tanah tetapi bertukar menjadi daging apabila ditiupkan roh kepada Nabi Adam.

7. Jenis-jenis jin
Dalam sebuah hadith dari Abu Tha'labah yang bermaksud : "Jin itu ada tiga jenis iaitu : Jenis yang mempunyai sayap dan terbang di udara, Jenis ular dan jengking dan Jenis yang menetap dan berpindah-pindah." (HR At-Thabrany, Al-Hakim dan Al-Baihaqi)

Hadis menjelaskan bahawa jin terbahagi kepada tiga jenis. Nabi saw bersabda maksudnya: “Allah mencipta Jin 3 jenis. Sejenis berbentuk ular dan kala jengking serta serangga. Sejenis lagi seperti angin di udara. Sejenis lagi akan dikenakan hisab dan hukuman.” - Hadis lemah riwayat Ibn Abi Dunya dan Ibn Mardawaih. 

8. Mengenai kediaman makhluk jin
Makhluk jin lebih mengutamakan untuk tinggal di tempat-tempat yang sunyi dan sepi dari manusia seperti di padang pasir. Ada yang tinggal di tempat-tempat kotor seperti di tempat pembuangan sampah kerana mereka memakan makanan lebihan manusia. Ada juga mereka yang tinggal bersama manusia iaitu di dalam rumah. Abu Bakar bin Ubaid meriwayatkan: "Pada setiap rumah kaum muslimin ada jin Islam yang tinggal di atapnya, setiap kali makanan diletakkan, maka mereka turun dan makan bersama penghuni rumah."
Jin juga menjadikan tandas sebagai tempat tinggalnya. Rasullullah s.a.w. telah bersabda: "Sesungguhnya pada tiap-tiap tempat pembuangan kotoran ada didatangi jin, kerana itu bila salah seorang kamu datang ke tandas
maka hendaklah ia mengucapkan doa: " Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadamu dari jin lelaki dan perempuan" (HR. Abu Dawud)

Jin juga sangat suka tinggal di lubang-lubang. Oleh kerana itu dalam sebuah hadis dijelaskan yang maksudnya: "Janganlah kamu kencing dilubang." (HR. An-Nas'i)

9. Adakah jin turut makan dan minum
Dalam beberapa hadis yang sahih secara jelas disebutkan bahawa jin makan dan minum. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dari Abu Hurairah dikatakan bahawa ia pernah membawakan Rasulullah saw bejana yang berisi air wuduk serta untuk buang hajatnya. Ketika ia menghantarkan bejana itu Rasulullah saw bertanya: "Siapakah kamu?" Iamenjawab: "Aku adalah Abu Hurairah". Nabi berkata lagi: "Carikan beberapa batu, untuk aku pergunakan sebagai alat untuk beristinjak, dan janganlah kamu bawakan aku tulang atau kotoran binatang". Lalu aku bawakan untuknya beberapa batu yang aku letakkan di dalam kainku dan aku dekatkan kepadanya, selepas itu aku memalingkan mukaku (untuk tidak melihat pada waktu baginda beristinjak). Setelah baginda intinjak, aku pun berjalan bersamanya lalu aku bertanya: "Mengapakah tidak boleh beristinjak dengan tulang dan kotoran binatang?" Rasulullah saw menjawab: "Kedua benda itu adalah makanan jin".

Rasulullah saw bersabda yang maksudnya:
"Pernah datang kepada utusan jin Nisbin (sebaik-baik jin), kemudian mereka meminta kepadaku bekal makanan, lalu aku berdo'a kepada Allah untuk mereka supaya di dalam setiap kotoran tulang dan kotoran binatang yang mereka jupai semoga mereka mendapatkan makanan". (HR Bukhari).

Dari Abdullah bin Umar mengatakan bahawa Rasulullah saw bersabda yang maksudnya:

"Bila salah seorang di antara kamu makan, maka hendaklah ia makan dengan tangan kanannya dan bila minum maka hendaklah minum dengan tangan kanannya, kerana sesungguhnya syaitan minum dengan tangan kirinya". (HR Muslim).

"Huzaifah r.a. berkata: Bila kami menghadiri hidangan makan bersama Rasulullah saw, kami tidak meletakkan tangan-tangan kami sebelum Rasulullah saw meletakkan tangannya terlebih dahulu. Pada suatu hari kami pernah menghadiri hidangan makan bersama Rasulullah, lalu seorang anak perempuan datang seolah-oleh dia ditolak untuk meletakkan tangannya dalam makanan, Rasulullah saw memegang tangannya, kemudian datang pula seorang Arab Badwi seolah-oleh dia ditolak, Rasulullah saw juga memegang tangannya sambil bersabda:

"Sesungguhnya syaitan mendapatkan bahagian makanan yang tidak disebutkan nama Allah pada waktu memakannya; sesungguhnya syaitan telah membawa anak perempuan dan membawa orang Badwi ini untuk mendapatkan bahagiannya lalu aku pegang tangannya. Demi diriku yang berada di bawah kekuasaanNya, sesungguhnya tangan syaitan itu berada pada tanganku bersama dengan tangan anak perempuan tersebut". Selepas itu Rasulullah saw menyebut nama Allah lalu makan". (HR Muslim).

10. Makhluk syaitan ada mempunyai tanduk
(sambungan)...kemudian solatlah apa-apa yang jelas dan ditetapkaan hingga tetap solat ‘asar, kemudian berhentilah bersolat sehingga tenggelam (yakni, terbenam) matahari. Maka bahawasanya tenggelam mataharidi antara dua tanduk syaitan dan terbit matahari antara dua tanduk syaitan.’ [Hadith Ibnu Majah]

11. Makhluk jin boleh menjelma pelbagai bentuk
Abu Hurairah pernah berkata : Rasulullah saw pernah menyuruh dan memberikan kekuasaan kpd ku supaya menjaga zakat Ramadhan. Tiba-tiba datanglah sejenis makhluk lalu mengais makanan (harta zkat ramadhan itu) sehingga aku menangkap nya dan aku katakana kpd nya: Demi ALLAH akan aku bawa kamu menghadap Rasulullah saw,tiba-tiba makhluk itu berkata: sesungguhnya aku sangat memerlukan makanan ini, kerana aku mempunyai tanggungan keluarga dan mempunyai keperluan yg sangat mendesak. 
Abu Hurairah berkata: Lalu aku lepaskan dia..

Besok harinya Rasulullah saw bertanya:Wahai Abu Hurairah,apa yg dilakukan tawananmu malam tadi..Abu Hurairah menjawab: Wahai Rasulullah makhluk itu sngat mengeluh tentang keperluannya yg sangat mendesak serta tanggungan keluarganya,lalu aku kasihan mendengarnya dan aku lepaskan dia. Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya dia telah membohongi mu dan dia akan datang lagi.
Kemudian aku menyedari bahawa makhluk itu akan datang lagi sebagaimana yg telah dijelaskan oleh Rasulullah saw tersebut.Lalu aku mengintainya,ternyata memang benar maklhluk itu datang lagi dan mengais makanan tersebut,lalu aku menangkapnya dan aku katakan padanya: Sesungguhnya akan aku bawa kamu menghadap Rasulullah saw. Lalu makhluk itu berkata: Lepaskanlah aku,sesungguhnya aku sangat memerlukan makanan ini dan mempunyai tanggungan keluarga,dan aku berjanji utk tidak datang lagi.
Lalu kasihan aku mendengarkan nya dan aku biarkan dia pergi.
Besok harinya Rasulullah saw bertanya;Wahai Abu Hurairah apa yg dilakukan oleh tawananmu malam tadi? Aku menjawab:Wahai Rasulullah,dia mengeluh dan mengatakan bahawa keperluannya yg sgt mndesak dan tanggungan keluarganya,lalu aku masih kasihan mendengarnya dan dia aku lepaskan pergi. Rasulullah saw bersabda;Dia telah berbohong kepadamu dan dia akan dtg lagi.
Kemudian utk ketiga kalinya aku mengintainya,aku melihat dia datang mengais makanan sekali lagi lalu aku menangkapnya dan aku katakan:sesungguhnya aku akan menyerahkan kamu kpd Rasulullah saw,ini adalah utk yg ketiga kali dan terakhir kamu berjanji utk tidak datang lagi tapi ternyata kamu datang lagi.

Makhluk itu berkata;Biarlah aku ajarkan kamu beberapa kalimat yg denganya ALLAH akan memberikan kemanfaatan kepadamu. Lalu aku bertanya:Apakah kalimat itu? Dia berkata:Bila kamu pergi ke tempat tidur mu bacalah ayat Kursi dari awal hingga akhir kerana dengan demikian kamu akan mendapat perlindungan dari ALLAH dan syaitan tidak akan mendekat kpd mu hingga pagi. Kemudian aku biarkan dia pergi.

Besok harinya Rasulullah saw bertanya lagi:Apa yg dilakukan oleh tawananmu malam tadi? Aku menjawab:Wahai Rasulullah,dia mengajarkan kepadaku beberapa kalimat yg dengan kalimat tersebut katanya ALLAH akan memberi manfaat kepadaku,lalu aku membiarkan dia pergi. Rasulullah saw bertanya:Kalimat apakah itu? Aku menjawab:Makhluk itu berkata kpd ku Bila kamu pergi ke tempat tidur mu bacalah ayat kursi dari awal hingga akhir .. Maka katanya ALLAH akan sentiasa melindungi kamu dan syaitan tidak akan mendekati kamu hingga pagi.

Lalu Rasulullah saw bersabda:Tahukah kamu wahai Abu Hurairah siapa yg kamu ajak berbicara selama tiga hari itu? Abu Hurairah menjawab:Tidak Rasulullah saw bersabda:Itulah syaitan.(HR.Bukhari)

12. Bagaimana Makhluk jin boleh menjelma dalam pelbagai rupa bentuk
Ibnu Abi Syaibah telah menyebut hal hantu kepada Umar al-Khattab, lalu beliau menjawab:
....apabila kamu melihat rupa tersebut hendaklah kamu azan (riwayat Ibnu Abi ad-Duniya)

Terdapat satu hadis ertinya: Tiada hantu kecuali jin-jin su'al sahaja.
Menurut ulama, jin su'al ialah jin yang mengamalkan sihir.

Rasulullah. s.a.w. telah bersabda: Sesungguhnya di Madinah ini terdapat golongan jin yang telah Islam. Maka apabila kamu melihat sesuatu tanda pada mereka, maka berilah amaran tiga hari. Jika ternyata kepada kamu sesudah itu, maka bunuhlah ia kerana sesungguhnya dia itu syaitan. (Hadis Riwayat Muslim)

Menurut Aqadi Abu Ya’li pula, syaitan tidak berupaya mengubah bentuk dan bertukar daripada satu rupa kepada rupa lain. Yang membolehkan terjadi demikian ialah kerana mereka diajar kalimah-kalimah sihir ataupun perlakuan tertentu kerana itu apabila ia dilakukan, Allah menukar bentuknya daripada satu rupa kepada rupa yang lain.

Walaupun demikian, makhluk ini tidak berupaya menjelma menyerupai rupa Rasulullah s.a.w. Namun demikian, bermimpi bertemu dengan Rasulullah s.a.w sering menjadi kekeliruan apabila iblis dan syaitan itu menjelma menyerupai orang-orang tertentu seperti rupa Abu Lahab ataupun Abu Jahal, lalu menjelmakan dirinya dalam mimpi seseorang dengan mendakwa yang dirinya adalah Rasulullah s.a.w. Dalam kehidupan sekarang ini, tidak ada orang yang dapat membezakan antara rupa Rasulullah s.a.w dengan rupa Abu Lahab ataupun Abu Jahal. Kerana itu mimpi bertemu dengan Rasulullah s.a.w daripada jelmaan jin-jin yang menyerupai Abu Lahab atau Abu Jahal yang mengaku dirinya Rasulullah s.a.w sering dianggap benar.

13. Adakah makhluk syaitan mempunyai jantina
بِسْم الله اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ
Doa dari hadis sohih ketika masuk tandas. Maksudnya: "Dengan nama Allah, Ya Allah aku berlindung denganMu daripada syaitan jantan dan syaitan betina" ini merupakan hujah kuat bagi jantina.

14. Adakah makhluk jin dibebankan dengan hukum taklif (syarak)
يَامَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ ءَايَاتِي وَيُنْذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَذَا قَالُوا شَهِدْنَا عَلَى أَنْفُسِنَا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَشَهِدُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ
Hai golongan jin dan manusia, apakah belum datang kepadamu rasul-rasul dari golongan kamu sendiri, yang menyampaikan kepadamu ayat-ayatKu dan memberi peringatan kepadamu terhadap pertemuanmu dengan hari ini? Mereka berkata: "Kami menjadi saksi atas diri kami sendiri", kehidupan dunia telah menipu mereka, dan mereka menjadi saksi atas diri mereka sendiri, bahwa mereka adalah orang-orang yang kafir (Al-An'aam:130)
Ayat ini menampakkan seruan Allah kepada jin dan manusia.

"Di dalam syurga itu terdapat bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuhnya sebelumnya, oleh jin mahupun manusia."(al-Rahman 55:~56)

ayat ini menjadi bukti jin juga boleh masuk syurga dan neraka

15. Bentuk-bentuk aqidah dan agama makhluk jin
Agama dan akidah jin sama seperti manusia. Ini dihuraikan lagi dalam firman Allah melalui perbualan sesama jin yakni:
وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَلِكَ كُنَّا طَرَائِقَ قِدَدًا
Dan sesungguhnya di antara kami ada orang-orang yang saleh dan di antara kami ada (pula) yang tidak demikian halnya. Adalah kami menempuh jalan yang berbeza-beza.

Ibnu Abbas ra mentafsirkan 'jalan yang berbeza-beza' ialah, ada yang beriman dan ada yang kafir.
Ibnu Taimiyah pula mentafsirkan pelbagai fahaman sebagaimana manusia.

“Katakanlah hai Muhammad; Telah diwahyukan kepadaku bahwasannya sekumpulan jin telah mendengarkan Al-Qur’an, lalu mereka berkata: Sesungguhnya kami telah mendengarkan Al-Qur’an yang menakjubkan, memberi petunjuk ke jalan yang benar, lalu kami beriman kepadanya. Dan kami sekali-kali tidak akan mempersekutukan seorangpun dengan Tuhan kami.” (Al-Jin:1-2) 

Ayat ini menjelaskan, ketika Rasulullah saw. membaca Al-Qur’an, ada sekelompok jin yang ikut mendengarkan bacaannya, lalu mereka mengimaninya. Kalu mengimani Al-Qur’an, berarti masuk Islam. 

16. Adakah jin yang beriman akan memasuki syurga
“Dan ingatlah ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengarkan Al-Qur’an, maka tatkala mereka menghadiri pembacaannya lalu mereka berkata, ‘Diamlah kamu untuk mendengarkannya.’ Ketika pembacaan telah selesai mereka kembali kepada kaumnya untuk memberi peringatan.’ Mereka berkata, ‘Hai kaum kami, sesungguhnya kami telah mendengarkan kitab (Qur’an) yang telah diturunkan sesudah Musa yang membenarkan kitab-kitab sebelumnya lagi memimpin kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus. Hai kaum kami, terimalah seruan orang yang menyeru kepada Allah dan berimanlah kepada-Nya, niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih.’” (al-Ahqaaf: 29-31)

“Tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni surga yang menjadi suami mereka) dan tidak pula oleh jin.” (ar-Rahmaan: 56)

Ayat ini menunjukkan bahwa jin dan manusia yang beriman akan masuk syurga,dan bahawa bidadari di dalamnya belum pernah disentuh oleh mereka. Maka, ini menunjukkan jin-jin yang beriman dapat menyentuh bidadari setelah mereka masuk surga, sebagaimana yang terjadi pada manusia. Seandainya mereka tidak masuk syurga, tentulah tidak pantas bagi mereka menerima berita seperti itu.

17. Makhluk jin takut pada sebahagian manusia
Di antara tabiat atau sifat jin adalah merasa takut kpd manusia kecuali jika manusia itu sgt bodoh, maka ia akan menjadi sebaliknya. 

Mujahid dan Ibn Hatim berkata, "Sesunggunya jin itu sgt takut kpd manusia sebagaimana manusia juga takut kpd mereka. Demikian dgn syatan yg lebih takut kpd salah sorang dari kamu (yang beriman). Kerana jitu jika ia memperlihatkan dirinya kpd kamu jganlah kamu takut kerana memikirkan ia lebih berkuasa dari kamu, tetapi bersikap keraslah kpd mereka nescaya mereka akan pergi"

Aku (Muhajid) perna menyeranginya dan menikamnya (sewaktu cuba menggangguku dlm solat mlm) hingga dia jatuh dan terdengar olehku suara jatuhnya. Setelah kejadian itu aku tidak lagi pernah melihatnya.

Al-Athby pernah menjelaskan bahawa Ibn Zubair pd suatu waktu melihat seorang laki-laki yg pendek sekali, tingginya hanya dua jengkal dan sedang menaiki untanya sambil katanya, "Saya adalah Izib".

Ibn Zubair bertanya, "Izib tu aoa?" Jawabnya, "Izib adalah seorang laki-laki dari kalangan jin". Dgn cepat Ibn Zubir memukul jin itu dgn cambuk sehingga ia lari tunggang langgang.

Sebaliknya jika jin melihat bahawa manusia memohon perlindungan kpd mereka kerana takut, maka mereka pun menambahkan lagi rasa takut yg ada di hati manusia. Qatadah berkata, " Lalu mereka (jin) menambahkan rasa takut itu dosa dan dgn demikian jin tersebut bertambah berani kpd mereka".

Rasa takut manusia itu seolah-olah memberikan kekuatan atau membantu syaitan memperlihatkan diri dlm bentuk yg menakutkan manusia. Demikian juga bila seseorang itu jauh dari berzikir kpd Allah, lalai dari melaksanakan tuntutan syariat (sprt meringan-ringankan sembahyang, membuka aurat dan sebaginya), dlm hadasm berjalan di tempat-tempat sunyi atau kuburan pd mlm hari tanpa kawan maka ia mudah terdedah kpd gangguan jin.

Nabi s.a.w. pernah menegah seorang sahabat dari mengucapkan , "Nafsasy-syaitan".(kejadian itu disebabkan oleh perbuatan syaitan) selepas baginda terjatuh dari keledainya.

"maka jgnlah kami berkata, musibah itu(atau sebarang penyakit) dikeranakan oleh jin/syaitan, kerana apabila engkau mengucapkan 'Nafsasy-syaitan', maka ia akan bertambah besar. Dan syaitan akan berkata, "Dengan kekuatan akulah, aku dpt membantig(menimpakan demikian ke atasnya)."

"Akan tetapi apabila engkau mengucapkan Bismillah(boleh juga diucapkan MasyaAllah, Subhanallah-pen.) pastilah dia akan menjadi semakin kecil iaitu sebesar lalat."
>> Imaan Ahmad bersdendiri dlm riwayat ini dan isnadnya adalah 'Jayyid'(bagus).

18. Makhluk jin bersikap hasad terhadap manusia
Sifat hasad (dengki), amarah yang membara adalah sifat-sifat jin dan syaitan seperti yang dilakukan oleh Iblis terhadap perintah Allah ta’ala untuk sujud kepada Adam ‘alaihis salam, Iblis kufur dan diusir dari hadapan-Nya. Allah ta’ala berfirman :
قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ , قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِين
“Alloh berfirman (kepada Iblis): “Apa yang menghalangimu dari bersujud ketika Aku telah memerintahkanmu?” Iblis menjawab: “Aku lebih baik dari nya, Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah.” Allah berfirman: “Turunlah darinya! Tidak layak kamu berlaku sombong di dalamnya, maka keluarlah sesungguhnya kamu termasuk dalam golongan orang-orang yang rendah !” (Al-A’raf: 12–13)

19. Adakah makhluk jin bernikah-kahwin dan beranak-pinak
Jin beranak-pinak dan berkembang-biak melalui firman Allah:
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا
Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam [884], maka sujudlah mereka kecuali Iblis. Dia adalah dari golongan jin, maka ia mendurhakai perintah Tuhannya. Patutkah kamu mengambil dia dan turanan-turunannya sebagai pemimpin selain daripada-Ku, sedang mereka adalah musuhmu? Amat buruklah iblis itu sebagai pengganti (dari Allah) bagi orang-orang yang zalim.(Al-Kahfi:50).

Tentang apakah jin boleh mati atau tidak, ada pendapat bahwa jin hanya berkembang biak, tetapi tidak pernah meninggal. Benar atau tidak, wa Allahu a’lam. Namun menurut hadits yang diriwayatkan Bukhari dan Muslim, di mana Nabi Muhammad SAW berdo’a: “Ya Allah, Engkau tidak mati, sedang jin dan manusia mati” (HR Bukhari 7383 – Muslim 717).

20. Adakah muazzin dari makhluk jin turut dipersaksikan pada hari qiamat
Hadis daripada Abu Hurairah katanya:

Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: “Apabila dilaungkan azan untuk sembahyang, syaitan akan menjauhkan dirinya sambil terkentut-kentut (kerana lari sekuat-kuatnya) sehinggalah tidak terdengar lagi azan. Jika selesai azan itu, syaitan akan kembali lagi sehinggalah iqamah untuk sembahyang diserukan dia akan menjauhkan diri. Sehinggalah selesai iqamah itu baharulah dia kembali lagi sehingga dia melintasi antara seseorang itu dengan dirinya (mengwas-waskan). Dia akan berkata: “Ingatlah begini-begini, ingatlah begini-begini terhadap sesuatu yang tidak sewajarnya diingati, sehinggalah lelaki itu tidak mengetahui berapa rakaat dia bersembahyang.” (HR al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan an-Nasa’ie)

Sebagaimana hadis daripada ‘Abdullah bin ‘Abdurrahman katanya:

Maksudnya: “Sesungguhnya Abu Sa‘id al-Khudriy Radhiallahu ‘anhu berkata kepadanya (‘Abdullah bin ‘Abdurrahman): “Sesungguhnya aku melihat engkau menyukai kambing dan sahara. Jika engkau berada di lingkungan kambing atau saharamu lalu engkau azan untuk sembahyang, maka tinggikanlah suaramu ketika melaungkannya. Kerana tidak didengar suara orang yang azan oleh jin dan manusia serta lain-lainnya melainkan menjadi saksi baginya di hari qiamat. Berkata Abu Sa‘id: “Aku mendengarnya daripada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.” (HR al-Bukhari dan an-Nasa’ie)

21. Masa terbaik untuk syaitan merayau-rayau
Dalam sahih Al-Bukhari dan Musalim ada menyebut sebuah hadis dari Jabir r.a., bahawa Rasulullah S.A.W bersabda : " Apabila sudah tiba waktu petang (hampir senja), henti dan himpunkanlah anak-anak kamu (dari terus bermain ) kerana pada waktu itu syaitan akan mula berkeliaran. Apabila telah menjelang malam, suruhlah mereka (anak-anak) masuk ke dalam rumah dan tutuplah pintu-pintu rumah kamu sambil menyebut nama Allah, kerana syaitan tidak akan membuka pintu rumah yang tertutup. Tutuplah bekas air minuman serta tudunglah bekas-bekas makanan sambil menyebut nama Allah, agar ianya tidak dinodai oleh syaitan. Demikian juga padamkanlah lampu-lampu (pelita-pelita) kamu".

Pada saya, hadis ini mempunyai lima suruhan utama iaitu:
menyuruh anak-anak berhenti serta menghimpunkan mereka (dari terus bermain)
menutup pintu-pintu rumah sambil menyebut nama Allah
menutup bekas-bekas minuman sambil menyebut nama Allah
menudung periuk belanga sambil menyebut nama Allah
memadamkan pelita (lampu) ketika hendak tidur sambil menyebut nama Allah

22. Sesetengah haiwan boleh melihat syaitan
Rasulullah bersabda:
إِذَا سَمِعتُم نَهِيقُ الحِمَار فَتَعُوذُوا بِاللهِ مِنَ الشَّيطَانِ فَإنَّهَا رَأَت شَيطَانَا, وَإِذَا سَمِعتُم صِيَاحَ الدِيكَةِ فَسأَلُوا اللهَ مِن فَضلِهِ فَإِنَّهَا رَأَت مَلَكًا.
Apabila kamu mendengar suara nyaring keldai hendaklah kamu berlindung dengan Allah dari syaitan kerana ia melihat syaitan, apabila kamu mendengar suara kokokkan ayam maka berdoalah kepada Allah sesungguhnya ia melihat malaikat.

23. Kisah makhluk jin mengkhabarkan lokasi persembunyian Rasulullah saw
Kisah ini telah dibawa oleh Ibnu Ishak, bahawa beliau mendengar kisah Asma bin Abu Bakar tentang kehilangan rasulullah. Tiga hari tiga malam kami tidak ketahui di manakah rasulullah berada sehingga datang lelaki di kalangan jin dari hujung kota Mekah sambil menyanyi beberapa syair arab yang mengkhabarkan lokasi rasulullah.

24. Tempikan syaitan pada hari Ba'iah Aqabah
Pada tahun haji yang ketiga, 75 wakil dari Madinah datang ke Mina. Rasulullah s.a.w membuat pertemuan sulit dengan mereka di Aqabah pada dinihari semasa semua orang sedang tidur. Satu perjanjian untuk melindungi Rasulullah s.a.w dan orang Islam di menterai. Janji setia golongan Ansar untuk melindungi Rasulullah s.a.w boleh diumpamakan sebagai mewujudkan kementerian pertahanan bagi daulah yang bakal dibentuk. Pada masa peristiwa ini sedang berlangsung, syaitan bertempik di salah satu bukit di Mina untuk memberitahu perjanjian tersebut. Dengan izin Allah, tiada siapa pun mendengar tempikan tersebut. Menurut pendapat ulama syaitan muncul ketika usaha Rasulullah mula menuju ke arah pembinaan dan pembentukan negara. Syaitan tidak kisah kalau usaha tersebut setakat nak beramal biasa seperti solat, puasa dan sebagainya. Tetapi apabila usaha nak bentuk negara Islam, maka syaitan muncul sendiri untuk menghalang.

25. Golongan syaitan turut mendengar rahsia langit
syaitan yang cuba untuk mendengar rahsia Kerajaan Allah di langit.Allah akan melontarkan api-api dilangit (asteroid,meteor atau meteorid) kepada syaitan.Dlam kejadian itu,dengan izin Allah ada juga syaitan yang berjaya mendapatkan maklumat atau rahsia dari Kerajaan Allah di langit. Demikian dari situ lah munculnya golongan sihir(golongan manusia yang suka mengamalkan ilmu mistik atau ilmu hitam yang sudah diduga banyak melakukan penyimpangan akidah dan kepercayaan kolot) yang cuba menjadikan syaitan sebagai rakan dan akhirnya mudah untuk golongn sihir membuat penipuan dan kejahatan didalam bumi ini. Firman Allah:
إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُبِينٌ
kecuali syaitan yang mencuri-curi (berita) yang dapat didengar (dari malaikat) lalu dia dikejar oleh semburan api yang terang. (Al-Hijr)

26. Mungkinkah jin pengiring (qarin) itu memeluk islam?
Setiap manusia yang lahir disertakan ‘qarin’ oleh Allah yang bertugas sebagai ‘penggoda’ seseorang itu sejak seseorang itu lahir hinggalah saat kematiannya. Rasulullah SAW sendiri tidak terkecuali. *Hanya Rasulullah SAW sahaja yang tidak dapat digoda oleh qarin.* Cuma bezanya, qarin Rasulullah adalah muslim. Manakala yang lainnya adalah kafir.

Dari Abdullah bin Mas’ud r.a katanya, “Tidak seorangpun di antara kamu melainkan telah ada jin yang ditugaskan pemimpinnya untuk selalu menggodanya.” Para sahabat bertanya, “Anda juga, ya Rasulullah?” Jawab baginda, “Ya. Aku juga. Tetapi Allah selalu melindungiku dari godaan mereka
sehingga mereka yang menggodaku akhirnya Islam (menyerah). Kerana itu mereka tidak berani menyuruhku melainkan untuk kebaikan.” (Hadis riwayat Muslim)

Dari Abu Hurairah berkata, sesungguhnya mukmin itu mampu mengheret syaitannya sebagaimana seseorang mampu mengheret untanya di padang pasir. Maksudnya, syiatan itu mampu dilemahkan jika tinggi taqwa kita pada Allah.

27. Golongan syaitan kena rantai pada bulan Ramadhan
Kenyataan yang menyebut bahawa Syaitan di rantai pada bulan Ramadhan bukan datang dari ayat al-Quran, akan tetapi ia datang di hadith Nabi saw, sabdanya:

"Apabila datang Ramadhan, pintu-pintu Syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan Syaitan dirantai" [Hadith Riwayat Al-Bukhaari 1899 dan Muslim 1079]

Menurut bekas Mufti Besar Arab Saudi, Syeikh Ibn Utsaimin rh, tidak semua Syaitan itu di ikat atau di rantai, sebagaimana sabda Nabi saw didalam hadith yang lain :-

"Datang kepada kamu Ramadhan bulan Mubarak yang difardukan Allah puasanya, dibukanya pintu-pintu langit/syurga dan ditutupnya pintu-pintu jahanam/neraka, dan diikat Syaitan yang Kuat" [Hadith Sahih Riwayat al-Nasaa'i 2105]

28. Haram melakukan sembelihan untuk jin
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Allah melaknat orang yang menyembelih binatang untuk selain Allah.” (HR. Muslim). Dalam hadits di atas Allah melaknat orang yang menyembelih sembelihan untuk selain Allah, hal ini menunjukkan bahwa sembelihan tersebut semestinya hanya ditujukan kepada Allah saja, maka jika ditujukan kepada selain Allah hukumnya haram dan syirik akbar.

29. Mohon perlindungan dari makhluk jin adalah haram
Perlu dijelaskan bahawa manusia tidak boleh memohon perlindungan atau pertolongan selain daripada Allah, kerana ini boleh menyebabkan syirik. Satu dosa yang tidak diampuni oleh Allah. Adalah di luar kemampuan manusia untuk menentukan jin yang datang itu Islam atau kafir. Memang tuntutan yang dilakukan untuk bersahabat dengan makhluk ini mengandungi unsur-unsur Islam, termasuk ayat-ayat yang dibaca, berwuduk, puasa dan sebagainya, tetapi, makhluk yang datang itu bukan semestinya Islam. Sesungguhnya tipu daya iblis dan syaitan itu terlalu tinggi, di luar kemampuan manusia mengatasinya kecuali dengan ihsan Allah jua.
Dijelaskan (An-Nisa':38 , bahawa barang siapa menjadikan syaitan itu teman, maka makhluk ini adalah seburuk-buruk teman. Allah melarang menyeru atau menyembah makhluk yang tidak memberi manfaat atau mudarat. Sekiranya manusia berbuat demikian, mereka termasuk dalam golongan orang yang zalim (Yunus: 106). Memang ada manusia yang memohon perlindungan jin-jin. Jin-jin itu akan menambah lagi mereka dosa dan kesalahan (Al-Jinn: 6). Berbanding dengan jin-jin, manusia adalah khalifah di muka bumi ini. Kerana kemuliaannya, Allah mengutus nabi dan rasul dari golongan manusia, bukan dari golongan jin. Jin berguru kepada Nabi s.a.w. Guru lebih berilmu, mempunyai keistimewaan berbanding dengan murid. Kerana itu manusia tidak perlu bersahabat atau berguru dengan jin untuk memperoleh pertolongan. Adalah di luar kemampuan manusia untuk memastikan agama yang dianuti oleh jin-jin. Terlalu banyak helah dan tipu daya boleh dilakukan terutamanya oleh jin-jin dalam usaha memesongkan iktikad manusia, termasuklah menggunakan ayat-ayat al-Quran, dalam tuntutan seperti yang dijelaskan.

30. Adakah golongan jin menetap sebumbung dengan manusia
Jin tinggal di rumah bersama manusia tidur di bilik yang tidak ditiduri. Diantara jin ada yang tinggal di rumah rumah, di jalan jalan, lubang atau goa. Ada pula yang menghuni rumah kosong. 

Abi Said al-Khudri yang telah menceritakan bahawa pada satu hari dia mempunyai seorang tetamu. Tiba-tiba tetamu itu melihat ular dan hendak membunuhnya. Abu Said telah melarangnya membunuh ular tadi dan menceritakan suatu cerita yang pernah berlaku di rumahnya. Di rumah itu ada seorang pemuda yang baru berkahwin. Kami, iaitu golongan daripada Sahabat telah keluar kerana menggali parit (khandak). Pemuda itu menyatakan keuzurannya kepada Rasulullah s.a.w. dan meminta diri untuk pulang. Rasulullah s.a.w. telah membenarkannya untuk pergi selama sehari sahaja. Baginda menyuruhnya membawa senjata kerana takut kalau pemuda itu diganggu oleh Bani Quraizah. Pemuda itu pun mengambil senjatanya Ialu beredar pulang. Setibanya di rumah, tiba-tiba didapati isterinya sedang berdiri di antara pagar pintu rumahnya dengan pintu besar (dalam keadaan pakaiannya yang terdedah, sehingga menimbulkan syak kepada pemuda ini yang isterinya berlaku curang) . Pemuda itu merasa cemburu dan mengacukan lembing hendak menikam isterinya. Isterinya tampil ke pintu dan meminta suaminya bersabar dahulu dan menyuruhnya masuk ke rumah untuk melihat apakah yang sebenarnya terjadi yang menyebabkan dirinya keluar dari rumah dalam keadaan tersebut. Pemuda itu terus masuk ke dalam dan mendapati ada seekor ular besar berlegar di dalam hamparan, Ialu ular tersebut dibunuhnya dengan lembing tadi. Kemudian ia pun membawa ular itu keluar dan memacakkan ke tanah. Ketika nyawa ular itu hampir hilang, pokok dihadapan rumahnya bergerak bergoyang-goyang. Pemuda itu meninggal dunia tidak lama selepas ular itu mati. Kami telah menemui Rasulullah s.a.w. dan menceritakan peristiwa yang berlaku. Kami meminta kepada Rasulullah s.a.w. agar, Allah menghidupkan ular (jin) itu.

Dari Jabir ra berkata, aku mendengar rasulullah saw bersabda: "Apabila seseorang memasuki rumahnya lalu menyebut nama Allah ketika hendak masuk dan ketika hendak makan, maka syaitan akan berkata, tidak ada tempat dan makanan bagi kamu semua. Akan tetapi jika seseorang memasuki rumahnya tidak menyebut nama Allah ketika hendak masuk rumah maka syaitan berkata "kamu telah berjumpa tempat tinggal" dan tidak menyebut nama Allah ketika hendak makan maka syaitan berkata "kamu telah dapat tempat tinggal dan makanan" (HR Muslim)

Diriwayatkan oleh Zaid ibnu Arqam bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda Ertinya: 
"Sesungguhnya tandas itu merupakan lokasi yang sentiasa didatangi jin. Oleh itu apabila ada diantara kamu ingin memasukinya hendaklah kamu berdoa:
"Ya Allah aku berlindung kepada Mu dari gangguan syaitan jantan dan syaitan betina" (HR Abu Daud, an Nasa'ie, Ibnu Majah dan Ahamad).

31. Bagaimana cara menghalau jin
Jika kita benar-benar yakin bahawa di dalam rumah kita ada jin, maka ada beberapa perkara yang harus kita lakukan:

1. Hendaklah ada dua (2) orang yang bersama menyertai kita untuk pergi ke rumah tersebut, setalah sampai di rumah itu katakanlah:
اُنَا شِدُکُمْ بِالْعَهْدِ الَّذِيْ اَخَذَهُ عَلَيْکُمْ سُلَيْمَانَ، اَنْ تَخْرُجُوْا وَتَرْحَلُوْ مِنْ بَيْتِنَا. اُنَا شِدُ کُمُ اللهُ، اَنْ تَخْرُجُوْ وَلَا تُؤْذُوْا اَحَدً. وَتَرْحَلُوْا مِنْ بَيْتِنَا
"Aku ingatkan kepada kamu dengan sumpah yang pernah diucapkan oleh Nabi Sulaiman; keluarlah dan pergilah kamu dari rumah kami. Aku sumpah kamu dengan nama Allah, keluarlah kamu dan jangan kamu menyakiti seseorangpun".

Bacaan ini hendaklah diulang sebanyak tiga kali.

Setelah itu jika kita masih merasakan bahawa masih ada sesuatu di rumah itu, maka ambillah satu bekas berisi air, setelah itu letakkanlah jari kita di dalam air ini dekatkan ke mulut kita air tersebut sambil membaca:

Ertinya: 
"Dengan nama Allah kami berada dipetang hari ini dengan nama Allah yang tidak ada satupun yang dapat menghalangNya, dan dengan keagungan Allah Yang Maha Pencegah kami berlindung, 
dan dengan semua nama-namaNya yang baik kami berlindung dari kejahatan syaitan-syaitan, baik dari golongan manusia mahupun dari golongan jin. 

Kami berlindung kepada Allah dari kejahatan segala sesuatu yang menampakkan diri dan yang menyembunyikan diri; dari kejahatan segala sesuatu yang keluar pada waktu malam hari dan yang bersembunyi pada waktu siang hari, dari kejahatan segala sesuatu yang menampakkan dirinya pada waktu siang hari dan menyembunyikan dirinya pada waktu malam hari, dan dari kejahatan segala sesuatu yang diciptakanNya, yang kotor dan yang bersih. 

Kami berlindung dari kejahatan iblis dan pengikut-pengikutnya, dan dari kejahatan segala makhluk yang berada dalam kekuasaanMu. 

Sesungguhnya Tuhanku berada di atas jalan yang lurus. 

Aku berlindung kepada Allah dengan perlindungan yang pernah dimohon oleh Ibrahim, Musa dan Isa, dari kejahatan segala sesuatu yang diciptakanNya, yang kotor dan yang bersih, dan dari kejahatan iblis dan pengikut-pengikutnya, dan dari kejahatan segala sesuatu yang derhaka". 

Surah As-Soffat ayat 1 hingga ayat 10.

Selepas itu bawalah air tersebut ke seluruh penjuru rumah dan renjiskan sebahagian air itu di sepanjang penjuru rumah, maka dengan izin Allah jin tersebut akan segera keluar. Kerjakan lah cara ini dengan niat yang ikhlas ketika membaca doa di atas dan mohonlah kepada Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi.

32. Taraf kudrat dan kekeramatan makhluk jin lebih lemah dan rendah berbanding manusia
إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا
“Sesungguhnya tipu-daya syaitan itu adalah lemah (Surah An-Nisa’:76)

33. Adakah makhluk jin boleh mengenakan penderitaan terhadap manusia
Jin dan syaitan mampu menyakiti manusia (dengan izin Allah Ta’ala) sebagaimana pisau dan senjata tajam juga mampu menyakiti manusia (jika diizinkan oleh Allah Ta’ala). Syeikh Abu Bakar Al-Jazairy (rh) menyatakan :

“Sebenarnya gangguan jin ke atas manusia merupakan sesuatu yang memang berlaku dan tidak dapat dimungkiri, kerana sudah terbukti dengan dalil pendengaran dan peristiwa yang nyata. Akal pun turut sama tidak boleh menyatakan bahawa itu adalah mustahil, bahkan sebenarnya akal turut sama membenarkannya dan mengakuinya “.

“Kalaulah tidak ada penjagaan Para Malaikat r.a yang ditugaskan oleh Allah Ta’ala, nescaya tiada manusia pun yang selamat daripada gangguan jin dan syaitan, kerana manusia tidak mampu melihat mereka dan kerana kemampuan mereka untuk berubah bentuk dengan cepat , ataupun kerana jasad mereka yang halus yang tidak boleh kita rasakan“.

Selanjutnya Syeikh Al-Jazairy (rh) menyatakan :
“Ada sebuah hadis yang sahih yang menceritakan bahawa ada seorang anak muda daripada kalangan Kaum Ansar yang telah membunuh seekor jin yang menyamar sebagai seekor ular hinggakan ia mati. Kemudian datanglah jin-jin lain di saat itu juga membalas dendam dengan membunuhnya, hinggakan Saidina Abu Sa’id Al-Khudry (r.a) menyatakan: “Tidak diketahui, yang mana satukah lebih cepat membunuh, anak muda itukah ataupun ular itu? “.



gambar syeikh wahid abdul salam bali
via- http://ibnnajib.blogspot.com/2010/12/fasal-1-perisai-kebal-untuk-menangkis.html

No comments: